Zespól badaczy z uniwersytetu Ludwiga Maksymiliana w Monachium, 2 września 2020 opublikowali  w ogólnodostępnym czasopiśmie PLOS ONE wyniki pięciotygodniowego badania, z których wynika, że odpowiednio zaprojektowane gry mobilne, są w stanie wspomagać budowę odporności psychicznej wśród użytkowników.

Jak dobrze wiemy, odporność psychiczna jest kluczowym czynnikiem chroniącym nas przed zaburzeniami lękowymi, czy też epizodami depresyjnymi. Istnieją aplikacje mobilne mające za zadanie redukować nasz stres, budować odporność psychiczną i pomagać przezwyciężać ataki paniki. Problem polega na tym, że ich skuteczność jest ograniczona, ponieważ aby wywoływały odpowiedni efekt, wymagane jest codzienne korzystanie z tychże aplikacji, co często prowadzi do zaprzestania korzystania z aplikacji, jak tylko uznamy że czujemy się trochę lepiej.

Zespól badaczy z uniwersytetu Ludwiga Maksymiliana w Monachiu, pod kierownictwem Silja Litvin, dowiódł, że odpowiednio zaprojektowane gry mobilne mogą być znacznie bardziej skuteczne w zapewnianiu odprężenia psychicznego, ponieważ zachęcają nas do ponownego zagrania również swoją oprawą graficzną, rozwojem naszych gamingowych umiejętnościm czy też mechanikami zawartymi w grze.

Pięciotygodniowe randomizowane badanie kontrolne zostało ukończone przez 358 uczestników, którzy zostali przypisani do jednej z trzech grup:

  • Z grą spełniającą kryteria aplikacji interwencyjnej
  • Z normalną aplikacją interwencyjną
  • Oraz grupę kontrolną która nie korzystała z żadnej aplikacji.

Odporność psychiczna i poziom lęku były mierzone w ankietach samooceny w trzech punktach czasowych.

Autorzy stwierdzili, że po pięciu tygodniach oba kontrolowane czynniki były znacznie lepsze w grupie gier niż w którejkolwiek z pozostałych grup. Dodatkowo grupa grająca zatrzymała 21% więcej uczestników niż inne grupy. Wiadomo, że promocja zdrowia psychicznego jest skutecznym sposobem zapobiegania rozwojowi depresji i zaburzeń lękowych. Jednak mobilne aplikacje interwencyjne są rzadkie z różnych powodów, nawet dla tych, którzy najbardziej ich potrzebują.

Aplikacja do interwencji w zakresie zdrowia psychicznego, która dostarczona jest w formie gry mobilnej, zachowuje zainteresowanie użytkowników na znacznie dłużej niż klasyczne aplikacje tego typu. Forma ta może zmaksymalizować korzyści, pomagając zapobiegać depresji oraz zaburzeniom lekowym. Gra mobilna to jednocześnie niedrogi i wygodny sposób uniknięcia rozwoju zaburzeń lękowych, przez co wielu pacjentów z grupy ryzyka, może uniknąć rozwoju zaburzeń a następnie długotrwałego leczenia farmakologicznego.

Autorzy zaznaczają jednak ze pięć tygodni to stosunkowo krótki okres aby w pełni ocenić skuteczność, tej formy profilaktyki zdrowia psychicznego. Zaznaczają potrzebę dłuższych i i bardziej rozległych badań tego zagadnienia, ponieważ obecne wyniki są bardzo obiecujące.

Autorzy dodają:

„eQuoo (gra stworzona na potrzeby badania) była w stanie wykazać, że nie tylko miała znaczący i korzystny wpływ na samopoczucie psychiczne uczestnika, ale także że terapie w formie gierm mobilnych niwelują niebotyczne wskaźniki utraty zainteresowania, z którymi zmaga się większość aplikacji zajmujących się zdrowiem psychicznym, szczególnie wśród osób w wieku 18-35 lat ”.

Strona aplikacji w Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bitbox.equoo&gl=PL
Treść badania: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0237220

Podziel się

Komentowanie wyłączone