Mimo iż drzemka kojarzy się niejednokrotnie z lenistwem i stratą czasu, to jednak na uwagę zasługuje fakt, że nawet krótki wypoczynek w ciągu dnia ułatwia koncentrację i daje energię do dalszego działania. Drzemka wpływa korzystnie również na zdrowie psychiczne.

Wyróżnia się kilka rodzajów drzemek, różniących się długością i ich wpływem na organizm:

  • Nanodrzemka, trwająca do 20 sekund. Nie ustalono dotychczas wpływu na organizm tak minimalnych dawek snu.
  • Mikrodrzemka trwająca od 2 do 5 minut. Dowiedziono, że taka porcja snu niweluje uczucie senności.
  • Minidrzemka trwająca od 5 do 20 minut – poprawia zdolność koncentracji.
  • Drzemka trwająca 20 minut. To czas dający możliwość regeneracji organizmu w ciągu dnia, pozwalający odzyskać energię. Posiada również cechy dwóch poprzednich drzemek: usunięcie uczucia senności (zaleta mikrodrzemki) i poprawienie skupienia (cecha mini drzemki).
  • Drzemka trwającadłużej niż 20 minut i krócej niż 50 minut – Posiada zalety drzemki 20-minutowej, a dodatkowo uwalnia umysł od zbędnych informacji.
  • Godzinna drzemka – regeneruje siły, wzmacnia koncentrację, oczyszcza umysł, a do tego wzmaga kreatywność.
  • Drzemka 90-minutowa – swoją strukturą odwzorowuje schemat snu nocnego – organizm przechodzi przez fazę pierwszą (zasypianie), fazę drugą (sen płytki), fazę powolnych fal (sen głęboki), fazę REM.

Z badań przeprowadzonych przez naukowców z Harvard School of Public Health i University of Athens Medical School wynika, że krótki wypoczynek w trakcie dnia uspokaja i wycisza organizm, zmniejszając ryzyko zawału i udaru, a także przeciwdziała rozwojowi nadciśnienia tętniczego.

Regularne drzemki obniżają poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, przyczyniającego się w nadmiarze do wielu chorób. Dzięki drzemce nasz organizm uspokaja się, a nasze samopoczucie znacznie się poprawia.

Co więcej, drzemka ma wpływ na proces uczenia się i zapamiętywania. Okazuje się bowiem, że już kilkunastominutowa drzemka regeneruje umysł i pobudza go do wydajniejszego działania, dodatkowo wspomagając procesy logicznego myślenia.

Według National Sleep Foundation krótka drzemka w sposób znaczący poprawia wydajność człowieka, jak również pozwala zwiększyć poziom skupienia oraz owocuje mniejszą liczbą popełnianych błędów oraz poprawą samopoczucia psychicznego. Właśnie dlatego coraz więcej pracodawców decyduje się na zorganizowanie w miejscu pracy stref odpoczynku, ponieważ korzystanie z takiej możliwości wyraźnie poprawia jakość pracy.

Źródła:

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15402002.2018.1425868?journalCode=hbsm20
https://www.sleepfoundation.org/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1074742715000362
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17296887/
https://www.nature.com/articles/nn1078

Podziel się

O Autorze

Z wykształcenia biotechnolog i filozof lubiący się dokształcać (psychotraumatologia, psychologia pozytywna w praktyce). Z zawodu i pasji miniaturzystka. Prywatnie żona fajnego męża i mama fantastycznego syna :-)

Komentowanie wyłączone